Doorgaan naar inhoud
CPMFactory
  • Oplossingen
  • Onze software
  • Cases
  • Kennis
    • Blogs
    • Events & webinars
    • Webinars terugkijken
  • Over ons
    • Over ons
    • Werken bij
    • Onze werkwijze
    • Voorwaarden
  • Contact

Blogs

Wat speelt er in onze branche en in ons bedrijf?

Onze specialisten over de laatste ontwikkelingen in de branche, in de markt en in ons bedrijf. We laten verschillende specialisten aan het woord, zij schrijven om de paar weken een blog over uiteenlopende onderwerpen. We hebben het over nieuwe technologische ontwikkelingen, we leggen begrippen en theorieën uit, vertellen over een nieuwe tool die wij hebben ontwikkeld of we nemen je mee in de werkzaamheden van een van onze specialisten.

Blog: Hoe begin je met Business Intelligence?

18 januari, 2022

In deel 1 van de blogserie hebben we besproken wat Business Intelligence is en waarom je het als bedrijf nodig hebt. Ontdek in deel 2 van de blogserie hoe je begint met BI.

Lees verder

Blog: Wat is Business Intelligence?

7 december, 2021

Binnen iedere organisatie is een grote hoeveelheid data te vinden, deze data kan van onschatbare waarde zijn voor strategie- en besluitvorming. Maar hoe zet je deze data in? Dat kan met behulp van Business Intelligence (BI). Voor organisaties die al gebruik maken van BI is het een essentieel onderdeel geworden...

Lees verder

Blogserie kwaliteitsdata (2) – Analyseren en trends ontdekken in de kinderopvang

26 juli, 2021

Kwaliteit speelt een grote rol in elke organisatie. Vrijwel alle kinderopvangorganisatie meten op de een of andere manier hoe goed zij hun dienst verlenen. Kwaliteit kan je op verschillende manieren en op verschillende gebieden meten. Als deze data aanwezig is in je organisatie, dan is het gemakkelijk om de data als informatie...

Lees verder

Blog: Corporate Performance Management – de digitale PDCA-cyclus

24 juni, 2021

Organisaties houden zich al tijden bezig met Corporate Performance Management (CPM), ook wel prestatiemanagement genoemd. Hierbij worden prestaties op alle vlakken binnen de organisatie (zowel financieel als niet-financieel) gemeten en gemanaged. Het belang van CPM wordt vaak door hoger management erkend, maar vervolgens niet goed in de organisatie belegd. Toch...

Lees verder

Blogserie kwaliteitsdata (1) – Integreer kwaliteitsdata in je organisatie

26 april, 2021

Kwaliteit is lastiger te meten dan financiële getallen. Het is minder objectief en gevoel speelt vaak een grote rol. Toch zien steeds meer organisaties in dat het meten van kwaliteit van waarde is voor de groei van de organisatie. Inzicht hebben in bijvoorbeeld de mate van tevredenheid van een klant...

Lees verder

Blogserie rolling forecast (5) – Het inrichten van de rolling forecast

11 augustus, 2020

Wanneer een organisatie wil gaan forecasten moet er voorafgaand nagedacht worden over de inrichting van deze rolling forecast. In de basis moeten er keuzes gemaakt worden over een vijftal onderwerpen. In deze blog lichten we deze onderwerpen toe.

Lees verder

Blogserie rolling forecast (4) – Verschillende doelen van de rolling forecast.

15 juli, 2020

De eerste drie blogs over de rolling forecast gingen over: Blog 1: Wat is de rolling forecast? Blog 2: Wat zijn de voordelen van de rolling forecast? Blog 3: Verschillende vormen van de rolling forecast.

Lees verder

Blogserie rolling forecast (3) – Verschillende vormen van de rolling forecast.

20 mei, 2020

In blog 1 en blog 2 van deze serie hebben we besproken wat een rolling forecast is en wat de voordelen zijn ten opzichte van traditioneel begroten. In dit deel hebben we het over verschillende vormen van de rolling forecast. Wil je niet in één keer afstappen van jouw begroting,...

Lees verder

Blogserie rolling forecast (2) – Kijk vooruit. Voordelen van de rolling forecast?

7 april, 2020

In deel 1 van de blogserie rolling forecasten hebben we uitgelegd wat de rolling forecast is. Maar waarom zou je afstappen van het traditionele begrotingsprincipe? En waarom zou je starten met de rolling forecast? Lees hier wat de voordelen van de rolling forecast zijn ten opzichte van traditioneel begroten.

Lees verder

Blogserie rolling forecast (1) – Wat is rolling forecast?

11 maart, 2020

Een glazenbol die de toekomst voorspelt bestaat niet, wel kunnen we verzamelde bedrijfsgegevens uit het verleden en heden koppelen aan trends. Wanneer we hier statistische technieken op loslaten krijgen we waardevolle stuurinformatie die onze organisatie een voorsprong geeft. Zo hebben we toch een soort glazenbol. Lees hieronder wat rolling forecast...

Lees verder

Doorbreek de sleur van maandelijks rapporteren in de zorg

6 februari, 2020

In veel zorginstellingen worden gemaakte kosten maandelijks afgezet tegen de begroting. Helaas wordt het proces van deze maandelijkse rapportages veelal niet op de meest efficiënte en effectieve manier uitgevoerd. Bovendien is het een tijdrovend proces. Lees in deze blog hoe de sleur van maandelijks rapporteren in de zorg omgebogen kan...

Lees verder

De uitdaging van budgetteren in de zorg

16 januari, 2020

Voor veel zorginstellingen is het een uitdaging om de begroting in alle lagen binnen de organisatie met elkaar in lijn te brengen. Lees in deze miniblog hoe deze uitdaging opgelost kan worden en hoe CPMLive hierbij helpt.

Lees verder

Datawarehouse automation met CPMLive

30 december, 2019

Velen van ons herkennen het wel, op je to-do-lijst komt die ene veel-tijd-in-beslag-nemende taak weer aan bod. Die taak die zich herhaaldelijk aandient en bestaat uit het doorlopen van dezelfde handmatige stappen. Wanneer ik zo een taak tegen kom pas ik de volgende regel toe: één keer handmatig werken is leuk,...

Lees verder

Aan de slag met data analytics (4) – Hoe laten we het gebeuren?

22 november, 2019

We zijn aangekomen bij de vierde en laatste blog in de serie over data analytics. In de vorige drie blogs nam Johnny van Cadsand ons mee in het verhaal over descriptive, diagnostic en predictive analytics. Hiermee kan een organisatie verklaren wat er is gebeurd, waarom het is gebeurd en wat...

Lees verder

Aan de slag met data analytics (3) – Wat kan er gebeuren?

30 september, 2019

De vorige twee blogs gingen over descriptive en diagnostic analytics. Hiermee kan een organisatie verklaren wat er is gebeurd en waarom het is gebeurd. Dit heeft dus alles te maken met ‘terugkijken’. Kennis van het verleden is nodig om het heden te begrijpen. Dit begrip is nodig om een referentiekader...

Lees verder

Aan de slag met data analytics (2) – Waarom is het gebeurd?

6 september, 2019

In mijn voorgaande blog hebben we het gehad over de eerste stap in data analytics. In die stap draait het er om dat de klant altijd compleet, juist en tijdig kan rapporteren. De eerste stap geeft dus antwoord op de vraag Wat is er gebeurd? Natuurlijk is dit interessant om...

Lees verder

Aan de slag met data analytics (1) – Wat is er gebeurd?

16 augustus, 2019

Veel mensen die ik ontmoet stellen mij de vraag wat mijn werk nu precies inhoudt. Vol enthousiasme geef ik daar dan een uitgebreid antwoord op. Ook tijdens gesprekken met nieuwe klanten krijg ik deze vraag regelmatig. Dus een stukje uitleg over de basis van wat ik doe is hier op...

Lees verder

Operationele risico’s verkleinen met CPMLive Planning Assistent

20 februari, 2019

Kinderopvangorganisaties staan dagelijks voor veel uitdagingen. De nieuwe eisen aan personeels- en kindplanning (IKK/BKR) leveren nog een uitdaging op. Bijvoorbeeld als de groepssamenstelling gedurende de dag wijzigt wanneer kinderen gebracht of opgehaald worden of door incidenten. Moet de pedagogisch medewerker dan wel of niet op de groep ingeroosterd blijven? Hoe...

Lees verder

Case business analyse & advies: wegwijs in het datadoolhof

30 januari, 2019

Tijdrovende onoverzichtelijke rapportageprocessen en beperkte datakwaliteit in bronsystemen zijn aan de orde van de dag bij veel organisaties. Herkenbaar? Voor één van onze klanten was dat zeker het geval en reden genoeg om bij CPMFactory aan te kloppen. Deze klant, actief in de informatievoorziening voor de zorgsector, wilde af van...

Lees verder

Case KOW: Van handmatig begroten naar geautomatiseerd forecasten

17 december, 2018

Met 50+ locaties is Kinderopvang Walcheren (KOW) een middelgrote kinderopvangorganisatie in Walcheren. Begin dit jaar is KOW overgestapt van éénmaal per jaar begroten naar 4 keer per jaar forecasten om meer grip te krijgen op het te verwachten resultaat en zo tijdig de bedrijfsvoering te kunnen bijsturen wanneer nodig. Het...

Lees verder

Artikel in BBMP: Doelen bereiken dankzij een datawarehouse

7 december, 2018

Niet vaak krijg je de kans om iets wat complex is goed uit te leggen. De redactie van tijdschrift "Bestuur Beleid Management en Pedagogiek in het kindcentrum" vroeg ons om als experts in datawarehousing en performance management een artikel te schrijven over 'Doelen bereiken dankzij een datawarehouse'.

Lees verder

Lancering platform kinderopvang in bedrijf

27 september, 2018

Na het succes van de IKK-calculator, waarmee kinderopvangorganisaties in één keer de gevolgen kunnen doorrekenen volgens de nieuwe BKR-norm, hebben we gemerkt dat er behoefte is aan verdere professionele ondersteuning van de bedrijfsvoering in de Kinderopvang.

Lees verder

IKK-calculator in de praktijk bij kinderopvang SKA

14 september, 2018

‘De uitkomsten van de IKK-Calculator waren verrassend. Op dit moment hebben we alleen verticale groepen en nu blijkt uit de IKK-calculator dat we voor sommige locaties beter kunnen overgaan naar horizontale groepen.’  Mark Hoksbergen, Manager financiën, risk en control bij SKA Kinderopvang.

Lees verder

Bedrijfsvoering in de Kinderopvang

6 september, 2018

Platform voor Bedrijfsvoering in de Kinderopvang  

Lees verder

Je bent wat je meet: hoe krijg je medewerkers warm voor KPI’s en dashboards?

21 augustus, 2018

Dashboards, KPI’s, periodieke rapportages, allemaal tools om de organisatie inzicht te geven in de stand van zaken en om gericht bij te kunnen sturen. Maar in de praktijk blijken deze tools nog maar weinig omarmd te worden. Hoe komt dat en hoe kun je ervoor zorgen dat de dashboards gaan...

Lees verder

Een kijkje achter de schermen van de IKK-Calculator

16 augustus, 2018

De nieuwe regels voor de BKR worden op 1 januari 2019 van kracht. De regels hebben financiële en personele gevolgen voor uw organisatie. Welke beleidskeuze is voor u het beste om deze wijzigingen op te vangen? Hoe blijft u na 1 januari de efficiency bewaken?  

Lees verder

Selfservice BI (bie-aai) is in de mode, ook in de kinderopvang

10 augustus, 2018

In reactie op de vele mogelijkheden van datavisualisatie worden de administratie en control afdelingen overstelpt met verzoeken voor meer vergelijkingen, meer tabellen en meer rapporten en grafieken. Dan komt iemand op het lumineuze idee om de mensen (de managers) dan maar zelf toegang te geven tot de brondata. Dan kan...

Lees verder

Artikel Kinderopvang Totaal over de IKK-calculator van CPMFactory

24 mei, 2018

IKK-calculator Kinderopvang Totaal publiceert artikel over de IKK-calculator van CPMFactory.

Lees verder

IKK-Calculator: bereken de financiële en personele impact BKR 2019

23 mei, 2018

Wat is de financiële en personele impact van de nieuwe BKR normen op uw organisatie? Met de IKK-Calculator berekent u de effecten van uw BKR strategie o.b.v. 6 scenario’s.

Lees verder

  • CPMFactory
  • Oplossingen
  • Cases
  • Blog
  • Glossary
  • Privacyverklaring
  • Contact

Kennismaken?

Bel of mail voor een afspraak met Marjolein Belle

marjolein.belle@cpmfactory.nl

+31 (0)76-303 3100

info@cpmfactory.nl

+31 (0)76-3033100

LinkedIn

Seeligsingel 7
4811 CN BREDA

CPMFACTORY © 2022
  • Privacyverklaring
close
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer derde partijen Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}